بک لینک چیست؟

زمان مطالعه: 9 دقیقه

احتمالا شما هم این جمله را شنیده ­اید: «کافیست کارتان را شروع کنید؛ مشتریان خودشان متوجه کیفیت کار شما می‌شوند و به سمتتان خواهند آمد.»

اما این تصور صرفا در گذشته کاربرد داشته است و در دنیای بازاریابی دیجیتال نمی‌تواند جایگاهی داشته باشد.

در عرصه­ای که رقابت در آن زیاد است، همواره باید فعالیت مستمر داشت و منفعل نبود؛ به این معنا که می­بایست تسلط کامل بر نحوه بازاریابی برای محصول یا خدمات خود داشته باشید.

قطعا تولید و انتشار محتوای کاربردی و جذاب قدمی مهم برای شروع است، اما به هیچ عنوان کافی نیست؛ کاربران برای استفاده از یک محتوای جذاب و کاربردی در ابتدا می بایست ‌سایت شما را پیدا کنند؛ بنابراین این مسئله مدنظرتان باشد که راه را برای آن‌ها هموار نمایید تا سایتتان به راحتی قابل دسترسی باشد.

در دنیای مجازی به‌اصطلاح راه‌سازی «لینک»، گفته می­شود. به صورت کلی لینک همان چیزی است که کاربران را از موتورهای جستجو، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف به سمت ‌سایت شما هدایت می‌کند و به همین علت است که هر نوع محتوایی در اینترنت، از وبلاگ‌ گرفته تا پست‌های شبکه‌های اجتماعی، پر از لینک دهی هستند. بدیهی است که وجود این لینک‌ها مزایای متفاوتی را برای ‌سایت شما به همراه دارد.

در این نوشتار از سری مقالات سایت ساز بوم قصد داریم تا شما را با مفهوم چیزی به نام «بک لینک» و بک لینک سازی آشنا نماییم پس مثل همیشه تا آخر همراه ما باشید.

بک لینک چیست؟

در یک تعریف کلی Back Link همان لینکی است که به سایت شما داده می شود. بنابراین به روند دریافت یک لینک از دیگر سایت ها در صورتی که شما نقشی در تولید آن داشته باشید لینک سازی و در صورتی که شما هیچ دخالتی در ساخت آن لینک نداشته باشید لینک ارنینگ می گویند. لینک ها حاوی محتوای متنی و یا تصویری هستند که با کلیک بر روی آنها کاربران به صفحه­­ دیگری منتقل می­شوند.

ربات ها در موتورهای جستجوگر هنگام بررسی یک صفحه علاوه بر بررسی مواردی مثل طراحی صفحه، موبایل فرندلی بودن، فونت های استفاده شده در صفحه لینک های موجود در آن را نیز مورد بررسی قرار می­دهند و به صفحاتی که لینک دادند مراجعه می­کنند. بر همین اساس مسیر حرکتی ربات گوگل در اینترنت شکل میگیرد. همچنین یکی از فاکتور های موتورهای جستجو‌گر، برای محاسبه رتبه‌بندی ‌سایت ها استفاده از بک لینک ها است.

با اطمینان خاطر می‌توان گفت که بک لینک ها و دریافت بک لینک با کیفیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

اکنون دو سوال مطرح می شود:

1.چه مواردی در تعیین کیفیت بک لینک ها موثرند؟

به‌صورت کلی، یک بک لینک با کیفیت دارای ویژگی های زیر است:

  • لینک فالو (dofollow) باشد نه nofollow

به صورت پیش فرض تمام بک لینک ها فالو هستند، به این معنی که از دید گوگل ارزشمند می­باشند و می‌توانند بر رتبه ‌سایت موثر باشند البته توجه داشته باشید که نمی توان گفت لینک های نوفالو هیچ ارزشی برای گوگل ندارند.

برای مثال بک‌لینک‌های شبکه‌های اجتماعی، نظرات وبلاگ‌ها و حتی ویکی‌پدیا بیشتر نوفالو هستند.

طبیعتا می بایست برای بهبود سئو ‌سایت‌ خود به دنبال گرفتن بک‌لینک‌های فالو باشید. با این وجود اگر شما صرفا لینک‌های فالو را داشته باشید از دید موتورهای جستجو غیر طبیعی به نظر می­رسید. باید توجه داشته باشید لینک‌های نوفالو هم به طور غیرمستقیم بر رتبه شما تأثیر گذارند و بک لینک نوفالو از ‌سایت های  پرمخاطب روش بسیار خوبی برای معرفی ‌سایتتان نیز می­باشد.

  • در بین محتوای سایت منبع قرار داده شده باشد

بک لینک در بین محتوا

Contextual لینک‌هایی هستند که در یک مقاله جایگذاری می‌شوند. ارزش سئوی این لینک‌ها نسبت به لینک‌های فوتر یا نوار جانبی وب‌سایت بیشتر است، به این علت که  مخاطب تمایل به کسب اطلاعات بیشتری دارد و به‌ آسانی می­تواند بر روی آن‌ها کلیک کند و از محتوای مشابه استفاده نماید. این مسئله منجر به کاهش نرخ پرش(bounce rate)  می‌شود و از نظر گوگل به معنای متناسب بودن ‌سایت شما با محتواست.

  • انکر تکست (anchor text) و یا همان متن لینک، طبیعی به نظر برسد

انکر تکست

anchor text همان کلمه یا عبارت قابل کلیکی است که برای لینک دادن از یک صفحه به صفحه دیگر مورد استفاده قرار می­گیرند و شامل یکی از این موارد زیر می­باشد:

کلمه کلیدی مدنظر

کلمه کلیدی به همراه یک متن دیگر

نام ‌سایت و برند

آدرس ‌سایت

و یا عباراتی نظیر اینجا کلیک کنید، خانه و…

انکرتکست بیان کننده موضوع صفحه لینک شده می­باشند، بنابراین این قابلیت را دارند که تأثیر بالایی بر رتبه‌بندی شما بگذارند. نکته­ قابل توجه این است که زیاده‌روی و استفاده  مداوم از عین کلمه کلیدی برای همه انکرتکست ها به هیچ عنوان درست نیست؛ حواستان باشد که گوگل نباید با بررسی بک‌لینک‌های شما احساس کند که به دنبال سوء استفاده از این قابلیت هستید.

براساس آمار های بدست آماده طی چند سال اخیر در زمینه میزان استفاده از انکرتکست ها می­توان به شرح زیر عمل کرد:

70% متن حاوی برند

20% نام سایت

5% متن عام

4% مرتبط با موضوع

1% استفاده از کلمه کلیدی

2.چه سایت هایی برای گرفتن بک لینک مناسب هستند؟

وب‌سایت هایی که:

  • با محتوای لینک ارتباط دارند

منبعی که از آن می­خواهید بک لینک ‌بگیرید اهمیت بالایی دارد. چرا که گوگل نسبت به گذشته بسیار هوشمندانه تر عمل می­کند و دوران بک لینک گرفتن از ‌سایت‌های بی‌ربط به امید کسب جایگاه بهتر در نتایج جستجو به پایان رسیده است.

برای مثال اگر شما در زمینه فروش لوازم بهداشتی فعالیت می‌کنید، لینک مرتبط لینکی است که از ‌سایتی دریافت کرده‌اید که محتوای آن با فروش لوازم بهداشتی و آرایشی و زیرساخت‌های آن همخوانی دارد، نه سایتی که موضوع آن طراحی وبسایت است.

  • اعتبار بالایی داشته باشد.

با افزایش رقابت در فضای مجازی صرفا داشتن لینک‌های مرتبط کافی نیست، بلکه شما به داشتن بک لینک از سایت‌های معتبر و ‌سایت‌هایی نیاز دارید که گوگل به خاطر ارزش بالای محتوا و لینک‌هایشان به آن‌ها اعتماد دارد.

برای مثال ممکن است سایت‌های خبری وجود داشته باشند که به کسب و کار شما ارتباط چندانی نداشته باشند، اما با بک لینک گرفتن از آنها اعتبار بالایشان به سایت شما نیز سرایت می­کند.

یکی از راه­های ارزشیابی میزان اعتبار بک لینک هر ‌سایت این است که Domain Authority آن را در ‌سایت Moz بررسی کنید.

Domain Authority شاخصی می­باشد که توسط ‌سایت Moz مطرح شد و براساس تعداد و کیفیت لینک‌های هر ‌سایت برای آن یک امتیاز (از 1 تا 100) در نظر می‌گیرد.

اهمیت بک لینک در سئو

بک لینک در سئو

ما این نکته را متوجه شدیم که بک لینک ها را می‌­توان نشانه اعتماد سایر کاربران نسبت به یک سایت نام برد.

بنابراین به صورت کلی:

بک‌لینک‌، راهی است که گوگل به وسیله آن صفحات جدید را پیدا می­کند.

گوگل با استفاده از بک لینک ‌می تواند صفحات دیگر را یافته و آنها را نیز ایندکس کند.

بک‌لینک‌های مرتبط، اعتبار سایت را افزایش می‌دهند.

کیفیت بک لینک ها نسبت به تعدادشان از اهمیت بالاتری برخوردار است. هر چه backlink  بدست آمده طبیعی تر باشد، گوگل اعتبار و ارزش بیشتری به آن خواهد داد.

رایج ترین شیوه های بک لینک سازی

مهم­ترین عامل برای دریافت بک لینک از سایت های دیگر، کیفیت محتوای شماست. با این وجود روش هایی جهت لینک سازی وجود دارد که عبارتند از:

  • خرید رپورتاژ آگهی
  • خرید بک لینک متنی
  • داشتن فعالیت در شبکه های اجتماعی
  • ایجاد پروفایل در سایت های معروف و معتبر
  • کامنت گذاری و ارائه نظرات در سایت های مرتبط

روش های واضح و پرخطر لینک سازی

روش های پرخطر لینک سازی

بک لینک‌ها می­بایست کاملا طبیعی باشند به این معنا که نباید از راه‌های مصنوعی برای ایجاد آنها اقدام نمود. بابت اهمیت این نوع لینک‌ها، بسیاری از صاحبان سایت‌ها برای به دست آوردن بک لینک‌ها از روش های نادرست استفاده می‌کنند. بعضی از اقدامات نامناسب برای این کار به شرح زیر است:

  • خرید بک لینک‌ به تعداد زیاد
  • خرید شبکه‌های تبادل بک لینک
  • فروش بک لینک‌ها

به سه دلیل بهتر است سراغ این دسته بک لینک ها نروید:

  1. ریسک بالا: براساس نوع دریافت بک لینک ها به 3 دسته تقسیم می شوند: کلاه سفید (روشی کاملا درست و اصولی بدون احتمال جریمه)، کلاه خاکستری (کمی با ریسک همراه است)، کلاه سیاه (با ریسک زیادی همراه است چرا که به صورت آشکار قوانین گوگل را نقض می­کند). لینک سازی انبوه جایی میان روش های کلاه خاکستری و سیاه قرار دارد.
  2. هزینه زیاد بدون تضمین تأثیر: قیمت انتشار بک لینک در سایت ها و وبلاگ های پربازدید بسیار بالاست و با وجود هزینه‌ای که صرف می‌کنید، هیچ ضمانتی برای کسب نتیجه دلخواه شما وجود ندارد.
  3. عدم هماهنگی و غیر طبیعی بودن بک لینک ها: معمولا فردی که با دریافت مبلغی از شما بک لینک را در وبلاگ خود انتشار می­دهد همین کار را برای بقیه نیز انجام خواهد داد. لذا ممکن است سایت شما در میان لینک‌های مشکوکی و نادرستی قرار بگیرد که گوگل نظر مثبتی نسبت به آن‌ها ندارد. باوجود اینکه ‌سایت شما براساس اصول عمل می­کند، اما بابت ‌سایت‌های مجاورتان امکان جریمه شدن برای شما خواهد بود.

آماده سازی سایت برای بک لینک سازی

آماده سازی سایت برای لینک سازی

برای رسیدن به نتیجه دلخواه در بک لینک سازی می­بایست ابتدا از ‌سایت خود شروع کنید. اگر ‌سایت شما کند باشد، پیدا کردن صفحه مورد نظر در آن آسان نباشد و یا ایراد فنی داشته باشد، تجربه مثبتی از حضور کاربر در سایت شما رقم نخواهد خورد و به خاطر  حساسیت گوگل نسبت به تجربه کاربران، رتبه مناسبی را در نتایج جستجو هم کسب نخواهید کرد. براساس استراتژی‌های زیر می‌توانید نتایج خوبی را از کمپین بک لینک سازی خود دریافت نمایید:

  1. افزایش سرعت سایت و رفع ایرادات فنی

میزان زمانی که کاربران برای بارگذاری یک صفحه صرف می­کنند کمتر از 5 ثانیه است، به کمک ابزارهایی نظیر PageSpeed Insights  گوگل، بهینه‌سازی‌های موردنیاز را انجام دهید.

  1. تقویت ساختار سایت

هرچه قدر سازمان‌دهی ساختار ‌سایت شما اصولی­تر باشد، ارزش بک لینک‌ها در بخش‌های مختلف آن بیشتر خواهد بود. برای انجام اینکار می­بایست به جای ساختارهای سنتی از ساختار سیلو (Silo Structure) استفاده نمایید.

ساختار سیلو یکی از روش­های سئو می­باشد و به معنی بخش­بندی محتوای مرتبط به صورت منظم است. البته که تنظیمات و اجرای طرحی که در آن مطالب به صورت سیستماتیک گروه‌بندی و به هم لینک شده باشند کار راحتی نیست، اما تاثیرات قابل توجهی برای سایت شما خواهد گذاشت.

سیلو شیوه­ای برای بخش­‌بندی کلمه کلیدی به قسمت‌های مختلف است. این نوع ساختار به شما امکان می‌دهد تا عمق هر موضوع را بررسی کرده و به همه کوئری های (عبارتی که مخاطب جستجو می‌کند) مرتبط با آن پاسخ دهید.

ساختار سنتی وبلاگ‌ها که بر اساس تاریخ انتشار مرتب می‌شود، اما ساختار سیلو  منطقی‌تر است و ایندکس کردن سایت را برای گوگل راحت‌تر و برای شما کارآمدتر کرده است.

  1. سرمایه گذاری بر روی آیتم های لینک پذیر

به صورت کلی آیتم‌های لینک پذیر مجموعه صفحاتی هستند که ‌سایت‌های دیگر به دلایلی نسبت به لینک دادن به آن‌ها تمایل دارند. برای انجام اینکار می‌توانید از مقالات کامل و معتبر و همچنین ابزارهایی که برای کاربران هدف سودمند هستند استفاده کنید، به طور مثال یک توضیح المسائل تخصصی و یا ابزاری برای دریافت آنالیز ‌سایت.

جهت ایده گرفتن برای تولید آیتم‌های لینک پذیر می‌توانید از روشی موسوم به اسم روش آسمان‌خراش استفاده نمایید. در این روش، ابتدا ‌سایت‌هایی که برای کلمه کلیدی هدف شما بهترین رتبه‌ها را در صفحه نتایج جستجو دارند پیدا  کرده و محتوای آن‌ها را به کاملا دقیق مورد بررسی قرار دهید و با تولید محتوای با کیفیت تر، جامع‌تر تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا از آن‌ها پیشی بگیرید.

نکات مهم در بک لینک سازی

  • داشتن بک لینک های متنوع: براساس تحقیقات انجام شده صرفا گرفتن بک لینک از یک منبع خاص تأثیر بسزایی ندارد؛ بنابراین از منابع و روش‌های متنوعی باید استفاده کرد. البته به خاطر داشته باشید که هر لینکی نمی‌تواند باعث رشد و بهبود سایت شما شود، پس به سراغ منابع معتبر و پربازدیدی بروید.
  • استفاده از قانون عمل و عکس العمل: بر اساس این قانون اگر شما به فردی خوبی نمایید، وی  نیز در مقابل پاسخ لطف یا محبت شما را خواهد داد. این قانون در گرفتن بک‌لینک‌هایی با کیفیت بالا و طبیعی برای شما بسیار کارآمد خواهد بود. مقاله­ای را در نظر بگیرید که در آن‌ از نقل‌قول‌ها و نظرات کارشناسان مختلف استفاده شده است. چنین مطلبی قابلیت بالایی برای گرفتن بک لینک از جانب همان متخصصان را دارد، به این دلیل که نویسنده مطلب با تکیه بر آن گفته‌ها، اعتبار افراد را تصدیق کرده و در نتیجه، حس تمایل به جبران را در آن‌ها ایجاد می کند.

در نهایت

اگر شما هم به دنبال رشد و پیشرفت در کسب و کار خود هستید نباید از میزان اهمیت و تاثیر گذاری بک لینک غافل شوید. با این وجود، استفاده از روش‌های نه‌چندان اصولی و نادرست ممکن است منجر به رسیدن به موفقیت در کوتاه مدت شود، اما این را بدانید که هوش مصنوعی همواره در حال پیشرفت و آپدیت شدن است؛ بنابراین به  نکاتی که در این نوشتار گفته شد توجه کنید و همواره کیفیت را بر کمیت ارجحیت بدانید.

طبق عادت در انتهای هر مقاله آموزشی، نکته ای مهم برای پیشرفت و توسعه سریعتر وب سایت گفته می شود. WooCommerce یک فروشگاه ساز بسیار انعطاف پذیر و قدرتمند است که با پلاگین های مختلفی از جمله ویرایش فیلدهای سبد خرید ووکامرس، پیامک ووکامرس، مدیریت صورتحساب ووکامرس می توانید عملکرد آن را بهبود ببخشید و فروشگاهی کامل و بدون نقصی داشته باشید.

0/5 (0 نظر)
این مطالب را از دست ندهید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها