روانشناسی رنگ در طراحی سایت

زمان مطالعه: 8 دقیقه

از گذشته تا به امروز رنگ‌ها بیانگر نمادهای مختلفی از جمله نماد ثروت، قدرت، شادی، غم و… بودند. ویژگی مشترک رنگ ها این است که نشان دهنده عواطف انسانی هستند.

ممکن است این جمله را شنیده باشید که رنگ ها از قدرت بالایی برخوردار هستند؛ چرا که رنگ ها علاوه بر اینکه روی عواطف و احساسات ما تاثیرات عمیقی می گذارند بر روی رفتار نیز اثر گذارند.

تاثیر رنگ در رونق دادن به کسب و کارهای مختلف و طراحی سایت را به هیچ عنوان نمی توان نادیده گرفت، با به کارگیری درست و اصولی رنگ ها کاربران را متقاعد می کنید که زمان بیشتری را در وب سایت شما صرف کنند، در مورد تصاویر (آموزش افزودن تصاویر در وردپرس) هم این موضوع صدق می کند.

آگاهی از علم روان‌شناسی رنگ‌ها می‌تواند به شما کمک بسیار شایانی بکند تا برند خود را تقویت کنید، فروش‌تان را افزایش دهید، یا حتی کاربران را ترغیب نمایید تا به صفحات خاصی از وبسایت شما هدایت شوند یا کاری که شما مدنظرتان است را انجام دهند.

بنابراین یکی از اصولی ترین و مهمترین بخش های طراحی که تاثیر بسزایی در تعرفه طراحی سایت دارد، انتخاب رنگ های بکار رفته در وبسایت و تم اصلی آن است، که نقش بسیار مهمی در زیبایی و جذب کاربر دارد.

براساس تحقیقات انجام شده می توان گفت که انتخاب یک رنگ مناسب در طراحی سایت حدود 80% در افزایش شهرت و ساخته شدن یک برند اثر گذار است.

موضوعات بحث شده پنهان

برای اینکه تاثیرات مثبت رنگ ها را در سایت ببینیم، می بایست از آنها در:

  • جای مناسب
  • زمان مناسب
  • برای مخاطبان هدفمند
  • با هدف مشخص

استفاده نمایید.

پیش از به کار بردن رنگ ها در سایت خود به دو نکته توجه کافی داشته باشید.

  1. مخاطب هدف

برای استفاده از رنگ ها در سایت، می بایست به مخاطبین و ویژگی ‌های آنها توجه کافی داشته باشید. برای مثال اگر می خواهید یک فروشگاه اینترنتی برای نوجوانان راه اندازی کنید، استفاده از رنگ های تیره و ترکیبات آنها کار درستی نیست.

جهت انتخاب رنگ مناسب برای مخاطب هدف این موارد را در نظر بگیرید:

  • سن
  • رفتار
  • شخصیت
  • علایق
  • جنسیت
  1. توجه به محصول‌ و خدمات

با مشخص شدن مخاطب هدف، باز هم نمی توان گفت چه رنگی مناسب تر برای سایت شما است، چرا که به همان اندازه نوع محصول نیز، مشخص کننده رنگ سایت‌ شما است. برای مثال یک سایت فروش محصولات آرایشی با سایت محصولات غذایی بسیار تفاوت دارد.

تناژ رنگ صورتی برای سایت محصولات آرایشی مناسب است اما برای محصولات غذایی، تناژ رنگ سبز انتخاب مناسب تری است.

اصول چرخ رنگی در سایت

چرخ رنگ ساده ترین روش برای بررسی ارتباط میان رنگ ها است. ابزارهای قدرتمندی در این زمینه وجود دارند که قابلیت های  ترکیب رنگ ها و بررسی ترکیب رنگ های مختلف و پیدا کردن یک  ترکیب رنگ ایده آل را  برای سایت شما فراهم می کنند.

به راحتی رنگ های مختلف را ترکیب نموده و نتایج آن را مورد بررسی قرار دهید و اطمینان یابید که این رنگ ها باعث سردرگمی و ایجا حس منفی در مخاطبان نمی شود.

چرخ رنگ به اشخاصی که تازه کار هستند کمک های بسیار شایانی برای کنترل تناژ رنگی در سایت می کند.

فقط برای بهره بردن کافی از این چرخ رنگ، می بایست درک مناسبی از خروجی رنگ ها داشته باشید.

اگر شما هم قصد دارید که برای کسب و کار خود یک سایت طراحی نمایید، می بایست اطلاعات و آگاهی خود را درباره روانشناسی رنگ‌ها افزایش دهید.

با توجه به این نکات در این مقاله، سایت ساز بوم به توضیح ویژگی های انواع رنگ ها و میزان اثرگذاری آنها بر کاربران خواهد پرداخت.

باید ها و نباید ها در روانشناسی رنگ ها

رنگ قرمز

رنگ قرمز

ضربان قلب و تعداد تنفس انسان با مشاهده رنگ قرمز به صورت ناخودآگاه و کاملا طبیعی افزایش می‌یابد. رنگ قرمز یک رنگ گرم می باشد که باعث ایجاد حس هیجان، عشق و انرژی می شود. دیدن رنگ قرمز انسان را به یاد آتش، خطر، جنگ و خشونت می‌اندازد.

 از رنگ قرمز در چه سایت هایی استفاده کنیم؟

هنگامی که بخواهیم توجه و نظر مخاطب را به یک موضوع یا تیتر خاصی جلب نماییم، از رنگ قرمز استفاده می کنیم. استفاده از رنگ قرمز برای موضوعاتی نظیر مد و فشن، ورزش، غذا، تبلیغات، مراقبت بهداشتی و سرویس های اضطراری بسیار گزینه مناسب می باشد.

از رنگ قرمز در چه سایت هایی استفاده نکنیم؟

از استفاده بیش از اندازه از رنگ قرمز جدا پرهیز کنید! چرا که هیجان زیاد پیامد های منفی زیادی دارد و منجر می شود مخاطب خیلی سریع سایت را ترک نماید. در سایت‌هایی با موضوع طبیعت، کالاهای لوکس و سایت‌های حرفه‌ای رنگ قرمز اصلا مناسب نیست.

رنگ صورتی

رنگ صورتی

هر چند رنگ صورتی از رنگ‌های زیر مجموعه رنگ قرمز می باشد؛ اما از هیجان و خشونتی که در رنگ قرمز وجود دارد، در این رنگ خبری نیست. این رنگ بیانگر عشق، صمیمیت، احساسی بودن و کمال گرا بودن می‌باشد و منجر به ایجاد احساس آرامش در مخاطب می‌گردد.‌

از رنگ صورتی در چه سایت هایی استفاده کنیم؟

در طراحی سایت‌هایی که به زنان و دختران ارتباط دارد، مناسب تر است از رنگ صورتی استفاده شود، با استفاده از واحد های اندازه گیری در CSS میتوانید مقدار استفاده از این رنگ ها را در سایت خود تعریف کنید.

از رنگ صورتی در چه سایت هایی استفاده نکنیم؟

در سایت‌های که کاملا وجه رسمی دارند نباید از رنگ صورتی استفاده کرد؛ چرا که باعث کاهش جدیت سایت خواهد شد و کاربران نسبت به سایت توجه کافی نخواهند داشت.

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی جزو رنگ‌های گرم و هیجان‌آور محسوب می شود. این یک رنگ فعال و پر جنب و جوش می باشد که با تفریح، شادی، هیجان و اشتیاق ارتباط نزدیکی دارد.

از رنگ نارنجی در چه سایت هایی استفاده کنیم؟

برای جلب توجه کاربران برای عملکردهایی مانند عضویت در سایت، خرید و… محتوای سایت را نارنجی کنید. رنگ نارنجی بیشتر در طراحی سایت‌هایی با موضوع فروش خودرو، غذا، سرگرمی مورد استفاده قرار می گیرد.

از رنگ نارنجی در چه سایت هایی استفاده نکنیم؟

هرچند شدت نارنجی از قرمز بسیار کمتر است، اما با این وجود استفاده زیاد از آن به هیچ عنوان توصیه نمی شود، بنابراین در به کاربردن این رنگ در وبسایت خود زیاده روی نکنید.

رنگ زرد

رنگ زرد

رنگ زرد یکی از درخشان ترین رنگ ها محسوب می گردد و نماد خوش‌بینی، جوانی و شادابی می باشد و بیشتر به منظور افزایش رضایت کاربران و مشتری‌ها کاربرد دارد.‌

از رنگ زرد در چه سایت هایی استفاده کنیم؟

برای افزایش شادی در افراد از رنگ زرد استفاده نمایید، اگر می‌خواهید این شادی همراه با آرامش باشد، این رنگ برای جلب توجه به متن‌ها و دکمه‌هایی که با کلیک بر روی ‌آن‌ها عملیات خاصی انجام می‌‌شود گزینه بسیار مناسبی است.

از رنگ زرد در چه سایت هایی استفاده نکنیم؟

باید به این نکته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان در استفاده از رنگ زرد برای طراحی سایت مانند سایر رنگ ها زیاده‌ روی نکنید چرا که این رنگ باعث خستگی چشم‌ می شود. بنابراین تعادل را در استفاده از این رنگ حفظ کنید.

رنگ سفید

رنگ سفید

رنگ سفید با شادی، پاکی، اخلاص، امنیت و صمیمیت ارتباط نزدیکی دارد.

از رنگ سفید در چه سایت هایی استفاده کنیم؟

در وبسایت‌‌هایی که با موضوع سلامت مرتبط هستند، رنگ سفید کاربرد بسیار زیادی دارد. پرستارها، دکترها، دندانپزشک‌ها از رنگ سفید زیاد استفاده می‌نمایند. علاوه بر این در سایت‌های علمی نیز از رنگ سفید استفاده می‌شود.

از رنگ سفید در چه سایت هایی استفاده نکنیم؟

به صورت کلی از رنگ سفید در هر سایت با هر موضوعی می‌توان استفاده نمود. میزان تاثیرگذاری این رنگ در کنار هر رنگ دیگر کاملا متفاوت می باشد.

همانطور که می دانید و در این مقاله توضیح داده شده رنگ ها وظیفه برقراری ارتباط با کاربران را دارند همانطور که متا تگ ها (آموزش استفاده از Meta tag) وظیفه برقراری ارتباط با موتور جستجو را دارند.

رنگ آبی

رنگ آبی

افراد با دیدن رنگ آبی شدیدا احساس امنیت و آرامش می کنند.‌ رنگ آبی نشان‌دهنده مفاهیمی نظیر وفاداری، اعتماد، آرامش، پایداری می‌باشد. علاوه بر این رنگ آبی کمرنگ طراوت و انرژی بخشی را نیز به همراه دارد.

از رنگ آبی در چه سایت هایی استفاده کنیم؟

وبسایت‌هایی که موضوع آنها در رابطه با علوم پایه، پزشکی، دندانپزشکی، مراقبت‌های بهداشتی، عناوین دولتی و تکنولوژی‌های متفاوت می باشد، بسیار مناسب است. این رنگ توسط شرکت های بزرگ و بانک ها مورد استفاده قرار گرفته است. به این دلیل است که رنگ آبی قابلیت جلب اعتماد بالایی را دارد.

از رنگ آبی در چه سایت هایی استفاده نکنیم؟

این نکته را باید بدانید که رنگ آبی جزو رنگ های سرد محسوب می شود و استفاده بیش از اندازه از این رنگ باعث بی‌روح شدن سایت شما می شود. همانطور که می‌دانید رنگ آبی اشتها را نیز کاهش می‌دهد، بنابراین اصلا رنگ مناسبی برای طراحی سایت‌ با موضوع خوراکی و غذا نیست.

رنگ سبز

رنگ سبز

یکی از عوامل تاثیرگذار در حفظ تعادل و هماهنگی میان عناصر رنگ سبز می باشد. این رنگ نماد باروری، طبیعت، قدرت و خوش شانسی است و جزء رنگ‌های آرامبخش محسوب می گردد.

از رنگ سبز در چه سایت هایی استفاده کنیم؟

رنگ سبز  در طراحی وبسایت‌هایی با مضمون جهانگردی، طبیعت و منابع کاربرد زیادی دارد.

از رنگ سبز در چه سایت هایی استفاده نکنیم؟

در طراحی‌ وبسایت با مضامین نظیر تکنولوژی و یا کالاهای لوکس از رنگ سبز به هیچ عنوان استفاده نکنید.

رنگ مشکی

رنگ مشکی

رنگ مشکی نماد قدرت است و اصولا این رنگ نشان دهنده مفاهیمی نظیر ثبات، تشریفات، هوش، قدرت، کمال و ظرافت می باشد. همچنین این رنگ نماد شرارت و مرگ نیز محسوب می شود.

از رنگ مشکی در چه سایت هایی استفاده کنیم؟

از قابلیت های رنگ مشکی این است که می‌تواند یک سایت را مدرن نماید و یا آن را به یک سایت سنتی تبدیل کند. درسایت‌هایی که موضوع آن‌ها مد، فشن، کالاهای لوکس، لوازم آرایشی و بهداشتی، بازاریابی و… است، می‌توان از رنگ مشکی استفاده کرد.

از رنگ مشکی در چه سایت هایی استفاده نکنیم؟

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده بیش از اندازه از رنگ مشکی، احساس استرس، ناراحتی و غم را به مخاطب انتقال می‌دهد‌ و مخاطب را از هدف اصلی وبسایت دور می نماید.

رنگ های مورد علاقه بانوان

براساس نتایج بدست آمده در این زمینه، زنان نسبت به مردان بسیار کمتر با رنگ های آکروماتیک کنار می آیند. رنگ های Achromatic رنگ هایی هستند که فام (hue) ندارند مانند سفید، مشکی و خاکستری.

علاوه بر این زنان نسبت به رنگ های ملایم تمایلی بیشتری نشان می دهند چرا که این رنگ ها به آنها حس جوانی و طراوت بیشتری می دهد.

بنابراین به صورت کلی رنگ های مورد علاقه بانوان به این ترتیب هستند: آبی، بنفش، سبز، قرمز.

رنگ هایی که نسبت به آنها علاقه کمتری دارند به این ترتیب هستند: نارنجی، خاکستری، زرد، قهوه ای.

رنگ های مورد علاقه آقایان

آقایان به راحتی با رنگ هایی که فام ندارند کنار می آیند. همچنین رنگ های گرم را بیشتر می پسندند.

به صورت کلی رنگ های مورد علاقه آقایان به این ترتیب هستند: آبی، سبز، سیاه، سفید

رنگ هایی که نسبت به آنها در آقایان علاقه کمتری وجود دارد به این ترتیب هستند: قهوه ای، نارنجی، بنفش، زرد

طبق عادت در انتهای هر مقاله آموزشی، نکته ای مهم برای پیشرفت و توسعه سریعتر وب سایت گفته می شود. وجود درگاه پرداخت چه در وب سایت های فروشگاهی و چه در وب سایت هایی که خدمات خاصی را ارئه می دهند الزامی است. شما می توانید با مطالعه مقاله درگاه پرداخت در وردپرس، درگاه وب سایت خود را به راحتی راه اندازی کنید.

هر آنچه که در این مقاله بیان شد در رابطه با انتخاب درست رنگ اصلی در طراحی وب سایت بوده است شما می توانید با استفاده از سایت colourlovers پالت های رنگی گوناگونی را ببینید و از آن برای طراحی وب سایت خود استفاده کنید. البته گاهی افراد ترجیح می دهند ترکیبی از این رنگ ها را استفاده نمایند که در مباحث بعدی به آنها مفصل خواهیم پرداخت.

 

5/5 (1 نظر)
این مطالب را از دست ندهید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها