مدیریت سفارشات در ووکامرس

زمان مطالعه: 6 دقیقه

احتمال دارد شما هم قصد راه اندازی یک فروشگاه را دارید اما در این زمینه اطلاعات کافی ندارید، توصیه می کنیم در اولین قدم به تایپوگرافی در طراحی سایت توجه ویژه داشته باشید و سپس تا آخر مقاله همراه تیم سایت ساز بوم باشید.

ابتدا به این مسئله می پردازیم که

ووکامرس چیست؟

به صورت کلی می توان گفت ووکامرس یک افزونه فروشگاه ساز وردپرسی می باشد که با استفاده از این افزونه می توانید یک فروشگاه قدرتمند بسازید و محصولات خود را در فضای دیجیتال و آنلاین به فروش برسانید.

همه ما شاهده این مسئله هستیم که ووکامرس در سال های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشت و مخاطبان زیادی را از سرتاسر دنیا به خود جذب کرده است.

ووکامرس یک افزونه متن باز می باشد؛ به این معنا که این امکان برای شما فراهم است در کد های برنامه نویسی شده ی این افزونه تغییرات مد نظر خود را اعمال کنید. بنابراین با استفاده از این افزونه به راحتی فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید و محتوایی که مد نظر دارید را در آن قرار دهید، این محتوا شامل مسائلی نظیر عکس محصول، جزئیات، دیدگاه های کاربران و…. می باشد.

استفاده از ووکامرس چه مزیتی دارد؟

  • امکان نظارت کامل بر عملکرد فروشگاه
  • اعمال هر نوع تغییر در طرح اولیه
  • کاملا رایگان
  • ادغام راحت با سایت های وردپرسی (سهولت در دسترسی)

افزونه ووکامرس چه امکاناتی دارد؟

  • قابلیت متصل شدن به سیستم پست ایران
  • امکان استفاده از نظرات کاربران در رابطه با محصولات
  • نمایش جزئیات مرتبط با فروش
  • قابلیت پشتیبانی از افزونه های سئو وردپرس
  • افزونه ای کاملا فارسی جهت استفاده آسان تر برای مخاطبان فارسی زبان
  • امکان گزارش گیری دقیق

مدیریت سفارشات در ووکامرس چیست؟

به روند پیگیری سفارشات از زمان ثبت سفارش تا خروج آن از محل کار شما مدیریت سفارشات می گویند و شامل  هر آنچه که به چرخه سفارش مرتبط می شود نظیر: موجودی محصولات، سفارش کالا، تاییدیه نهایی، تحویل کالا، دسته بندی محصولات در ووکامرس و هر خدمتی که ارائه می دهید.

نحوه مدیریت سفارشات در ووکامرس

وارد داشبورد وردپرس شوید و از بخش ووکامرس گزینه سفارشات را انتخاب نمایید.

مدیریت سفارشات در ووکامرس

  • به این نکته توجه داشته باشید که سفارشات ووکامرس زمانی ایجاد می شود که کاربر روند خرید خود را به پایان برساند، به عنوان مثال رسیدن کاربر به صفحه تعرفه طراحی سایت باعث نمی شود که یک سفارش در ووکامرس ایجاد شود. مدیران فروشگاه ها اگر دسترسی های لازم را داشته باشند می توانند اطلاعات مرتبط با این بخش را مشاهده نمایند.
  • توجه داشته باشید که برای هر کدام از سفارشات یک شناسه سفارش یکتا اختصاص داده می شود.

شناسه سفارش یکتا در ووکامرس

  • لزومی ندارد برای بررسی وضعیت سفارشات همیشه در وبسایت خود حضور داشته باشید. ووکامرس این قابلیت را برای شما فراهم کرده است که از نرم افزار های مدیریت سفارشات استفاده نمایید.

تغییرات ایجاد شده در سفارشات

در صفحه مدیریت سفارشات امکان مشاهده وضعیت هر سفارش وجود دارد. این وضعیت ها با رنگ های خاکستری، سبز، قرمز از یکدیگر تمایز داده شده اند.

هرکدام از این رنگ ها بیانگر شرایطی هستند نظیر:

  • در انتظار پرداخت: سفارش هایی که در سبد خرید کاربر قرار گرفته اما هنوز به مرحله پرداخت نرسیده است.
  • در حال انجام (پرداخت): سفارشاتی که ثبت شده و مورد بررسی قرار گرفته اند و در حال آماده شدن برای ارسال می باشند.
  • تکمیل شده: سفارشاتی که با موفقیت به دست مشتری رسیده است در این دسته قرار می گیرند.
  • ناموفق: سفارشاتی که بنا به دلایل مختلف با موفقیت به ثبت نرسیده اند.
  • کنسل شده: سفارشاتی را شامل می شود که یا توسط مشتری یا توسط مدیر فروشگاه لغو می شوند.

همچنین امکان کنترل مواردی نظیر شماره سفارش، تاریخ سفارش، نام کاربر، آدرس ارسال و… در ووکامرس وجود دارد. حتی اگر به دنبال سفارش خاصی هستید، امکان اعمال فیلتر بر اساس تاریخ و نام کاربر وجود دارد.

در انتهای ردیف اطلاعات سفارش، امکان تغییر وضعیت سفارشات به (انجام شده یا در حال انجام) وجود دارد.

جزئیات سفارش محصول ووکامرس

جزئیات سفارش محصول ووکامرس

اگر تمایل دارید بدون اینکه وارد صفحه جزئیات سفارشات شوید، اطلاعات بیشتری از سفارشات را مشاهده کنید، بر روی آیکون چشم کلیک نمایید. از هر راهی وارد صفحه سفارشات سایت شوید، می توانید جزئیات بیشتری را مشاهده کنید، آنها را به روز کرده و یا برایشان یادداشت بگذارید.

بخش اطلاعات سفارش ووکامرس

پنل اطلاعات سفارش این امکان را برای شما فراهم می کند که وضعیت سفارش، یادداشت سفارش مخاطب و کاربری که مسئولیت اجرای سفارش را برعهده دارد را مشاهده کنید و تغییرات لازم را ایجاد کنید. البته برای ایجاد هر نوع تغییر باید وضعیت سفارش را به حالت در انتظار یا در انتظار پرداخت عوض کنید.

مواردی را که می توان از صفحه اطلاعات سفارش ووکامرس ویرایش کرد بدین شرح است:

  • امکان اعمال هر نوع تخفیف
  • وضعیت موجودی ها
  • وضعیت سفارشات
  • اضافه نمودن هزینه های مرتبط (مانند هزینه ارسال)
  • ویرایش و ایجاد تغییر در آیتم های سفارش

آیتم های سفارش در ووکامرس

آیتم یک بخش مهم و کاربردی است که این امکان را برای شما فراهم می کند تا سفارش مشتری را ویرایش نمایید. برای مثال به درخواست مشتری به سفارش او اقلام جدیدی اضافه کرده، تخفیف اعمال نماید و یا سفارش را مسترد نمایید.

  • افزودن اقلام: در این قسمت می‌توانید تعداد کالاهای خریداری شده را افزایش  داده و یا کالا دیگری به سفارش اضافه نمایید.
  • اعمال کوپن: در اینجا می‌توانید کد تخفیف برای سفارش مورد نظر خود قرار دهید.
  • استرداد: اگر کاربر شما بنا به هر دلیلی از کالای دریافتی خود رضایت نداشته باشد و آن را بخواهد مرجوع کند می‌توانید گزینه استرداد را فعال نمایید. پس از کلیک بر روی دکمه استرداد، فیلدهایی برای مدیریت مرجوعی کالا نمایش داده می­شود که برای تکمیل فرآیند مرجوعی می بایست این فیلدها مقداردهی شوند.
  • بخش یادداشت سفارش: در ستون چپ صفحه ویرایش سفارش، قسمتی به نام یادداشت سفارش قرار دارد. اصولا یادداشت‌های سیستمی در رابطه با وضعیت پرداخت‌ها اطلاع رسانی می‌نمایند، برای مثال اگر پرداختی ناموفق باشد خطای پرداخت در این بخش اعلام می‌شود. برای اضافه نمودن یاداشت می‌توانید از بخش باکس افزودن یادداشت استفاده نمایید، یادداشت‌های اضافه شده در وضعیت‌های مختلفی قابل انتشار می باشند.
  • یادداشت خصوصی: یادداشت خصوصی فقط برای مدیر سایت قابلیت نمایش داده شدن را دارد.
  • یادداشت برای خریدار: این نوع یادداشت‌ها از نوع اطلاع رسانی درباره وضعیت سفارش می باشد که در قالب ایمیل برای خریدار ارسال می‌گردد.
  • بخش دسترسی محصولات دانلود شدنی: در این قسمت می‌توانید محدودیت‌های دانلود توسط مشتری را ویرایش کنید، یعنی تعداد دانلود توسط مشتری را محدود نمایید و یا مجوز دانلود محصول را صادر کنید.

مدیریت سفارشات کاری سخت و دشوار است بخصوص زمان هایی که با حجم بالایی از فروش و شبکه های توزیع روبرو می شوید و از بازاریابی چند کاناله استفاده می نمایید. بنابراین هر کسب و کار اینترنتی می بایست برای بهبود مدیریت از یک سری ترفند های مهم و کاربردی آگاهی داشته باشد تا همواره رضایت کاربران خود را حفظ کند و علاوه بر این به فروشگاه خود همواره نظارت کافی را داشته باشد.

حتما برای بهبود ارتباط و تعامل میان شما و کاربرانتان از قابلیت یادداشت ووکامرس استفاده نمایید.

همچنین زمان هایی که آنلاین نیستید می بایست برای جلوگیری از منتظر ماندن مشتری از افزونه های مدیریت سفارشات در ووکامرس استفاده نمایید، تا به جای شما به کارهای مرتبط رسیدگی کنند و تجربه بهتری از حضور کاربران در وبسایت شما ایجاد نمایند.

اکنون که با فرآیند مدیریت سفارشات آشنا شدید و آگاهی بیشتری نسبت به قبل پیدا کرید می توانید کنترل بهتری بر روی وبسایت فروشگاهی خود داشته باشید.

طبق عادت در انتهای هر مقاله آموزشی، نکته ای مهم برای پیشرفت و توسعه سریعتر وب سایت گفته می شود. امروزه حضور لوگو وب سایت در هدر به دلیل کاربرد های مهم و مفیدی که برای کاربران و صاحبان وب سایت دارد به امری اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. شما می توانید بررسی آموزش درج لوگو در المنتور از مزایای این کار بهره مند شوید. استفاده از کلود فلر برای افزایش سرعت و همچنین امنیت سایت امری لازم و حیاتی است. شما می توانید با بررسی آموزش تنظیم و تغییر DNS های دامنه وب سایت خود را به کلود فلر متصل نمایید.

5/5 (2 نظر)
این مطالب را از دست ندهید
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها