بازاریابی محتوا

زمان مطالعه: 10 دقیقه

تبلیغات و معرفی بیش از حد محصولات امروزه کمکی به افزایش فروش نمی کند و خریداران اینترنتی دیگر همانند قبل مشتاق به دیدن حجم زیادی از تبلیغات نیستند. تبلیغات بیش از حد یک محصول برای مصرف کنندگان خسته کننده است بنابراین شما باید به دنبال شیوه جدیدی برای معرفی محصولات و خدمات سایت خود باشید.

از نظر بسیاری از متخصصان حوزه فروش آنلاین، بازاریابی محتوا می تواند یک روش عالی و موثر در افزایش فروش محصول یا خدمات یک سایت باشد. مدیران سایت ها بهتر است به جای تبلیغات، محتواهای مطلوب برای بازدیدکنندگان تولید کنند که این روش نه تنها موجب جذب بازدید کننده بیشتر و افزایش فروش می شود، بلکه باعث برندسازی هم خواهد شد و به طور کل روش هوشمندانه ای است که جای خود را در بازار رقابتی حوزه فعالیت تان مستحکم کنید.

ما این مطلب را جمع آوری کرده ایم تا شما را برای بازاریابی محتوا و تاثیری که در موفقیت یک سایت دارد را راهنمایی کنیم. سایت ساز بوم پیشاپیش از همراهی شما تا انتهای مطلب، سپاسگزار است.

موضوعات بحث شده پنهان

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا چیست

احتمالا شما هم به طور دقیق نمی دانید که بازاریابی محتوا چیست و چه معنایی دارد. این مدل بازاریابی با اطلاعات سروکار دارد و سعی می کند با به اشتراک گذاری محتوای آموزشی، آگاهی بخش و سرگرم کننده، مخاطب را جلب کند. نتیجه چنین فعالیتی، تغییر رفتار کاربران سایت به سمت تصمیم گیری برای خرید سایت یا هر محصول دیگری است. در واقع طی بازاریابی محتوا، کاربران را به خرید تشویق نمی کنیم بلکه هدف این است که با ارائه اطلاعات واقعی و کامل تر از سایت های رقیب، آنها در انتخاب تصمیم درست راهنمایی کنیم.

اگر بخواهیم بازاریابی محتوایی را در یک مثال توضیح دهیم، فرض کنید که قصد خرید اینترنتی یک گوشی همراه را دارید. چندین سایت را باز می کنید که اکثرا یکسری مشخصات فنی و ظاهری و همچنین قیمت و نحوه خرید گوشی را توضیح داده اند اما یک سایت توضیحات بیشتری درباره گوشی به شما ارائه می کند و اطلاعات شما درباره گوشی بیشتر می شود. در مقابل این سایت، یک سایت دیگر هم هست که فقط قیمت گوشی با حجم زیادی از تبلیغات خرید از خود را قرار داده است.

شما به عنوان کاربری که قصد خرید دارید، به کدام سایت اطمینان می کنید؟

احتمالا به سایتی اعتماد می کنید که شما را بیشتر راهنمایی کرده است، این سایت توانسته است با بازاریابی محتوایی و ایجاد مزیت رقابتی، اعتماد شما را جلب کند.

تفاوت بازاریابی محتوایی با تبلیغات

تفاوت بازاریابی محتوایی با تبلیغات

بازاریابی محتوا با تبلیغات کاملا متفاوت است. تبلیغات بخش کوچکی از بازاریابی است و زمانی که صحبت از بازاریابی محتوا می شود، یعنی یک برنامه ریزی و استراتژی که در نهایت باعث جلب توجه کاربر برای خرید سایت و یا هر محصول دیگری می شود.

بازاریابی محتوا می تواند کاربری که قصد خرید ندارد را تبدیل به مشتری کند، در این نوع بازاریابی سعی بر این است که در کاربر احساس نیاز ایجاد شود. اما تبلیغات به این صورت نیست، ناگهان در سر راه کاربر قرار داده می شود و به او پیشنهاد می دهد که محصول مربوطه را خریداری کند. فایده دیگر بازاریابی محتوایی، حفظ مشتریان قبلی است و مشتری احتمالا در دفعات بعدی که قصد خرید داشته باشد، به سایتی که قبلا خرید کرده است نیز مراجعه می کند.

برندسازی با بازاریابی محتوا

یک راه کم هزینه برای برندسازی و معرفی برند شما به تمام دنیا، بازاریابی محتوایی است. معرفی برند با روش های مختلفی مثل آگهی بازرگانی، بیلبورد، بازاریابی سنتی و… نیز انجام می شود که هزینه های زیادی دارد اما اجرای اصولی بازاریابی محتوا، می تواند در معرفی برند شما به مخاطبان هدفتان با هزینه بسیار کم معجزه کند.

در این زمینه، تاثیر محتواهای ویدئویی بیشتر از محتواهای نوشتاری است زیرا دقیقا همانند آگهی بازرگانی، مخاطب را با جنبه های مختلف محصول یا خدمات شما آشنا می سازد.

بهبود سئوی سایت با بازاریابی محتوا

بهبود سئوی سایت با بازاریابی محتوا

پس از انتخاب نام دامنه شما برای وب سایت خود باید هزینه های زیادی کنید تا بتوانید توجه موتور جستجو را جلب کنید و به لینک اول برسید. بازاریابی محتوا در این مورد هم شما را کمک می کند زیرا اطلاعاتی که طی انجام این کار در اختیار کاربر قرار داده می شود، دقیقا همان اطلاعات هدفی است که مد نظر گوگل می باشد و در نتیجه به شما امتیاز می دهد.

سئو نیازمند محتواست و بدون محتوا، معنایی ندارد. شما در قدم اول باید بتوانید محتوای خوب ارائه دهید تا با کسب رضایت کاربر و سپس گوگل، به نتایج برتر برسید. به عنوان قدم دوم می توانید روی سرعت وب سایت خود کار کنید آموزش افزونه WP Rocket به شما جهت افزایش سرعت سایت کمک خواهد کرد.

اعتماد سازی برای مشتری با بازاریابی محتوا

هر چقدر که مطالب معتبرتر و با اطلاعات درست در اختیار کاربر قرار دهید، مشتریان شما اعتماد بیشتری به سایت و برندتان خواهند داشت که دستاورد آن چیزی جزء اعتماد سازی و ایجاد رابطه عمیق میان شما و مشتریان نیست.

بک لینک سازی با بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا برای شما بک لینک به ارمغان می‌ آورد و وب سایت های دیگر را ترغیب می کند که به صفحه سایت شما لینک دهند. بک لینک سازی باعث افزایش ترافیک سایت شما می شود و نقش مهمی در بهتر شدن رتبه سایت در موتور جستجو هم دارد.

ایجاد مزیت رقابتی با بازاریابی محتوایی

محتوایی که شما تحویل کاربر می دهید، باید دارای ارزش باشد و بتواند با اطلاعات مفید، آموزشی، کاربردی و سرگرم کننده خود، نظر کاربر را جلب کند. مردم پیوسته به دنبال اطلاعات جدید هستند و محتواهایی که نیاز آنها را تامین می کنند بسیار با ارزش هستند. این محتواها واکنش خوبی از کاربر می گیرند و به کسب و کار نیز کمک می کند که اعتبار بگیرد.

پس اگر بتوانید پاسخ های درست و شایسته برای مخاطبان سایت خود فراهم کنید، احتمال آنکه مخاطبان در آینده هم به سمت شما برگردند، زیاد است و بدین طریق مزیت رقابتی ایجاد کرده اید.

مراحل اجرای بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا

در این بخش مراحل اجرای بازاریابی محتوا را طی 8 مرحله به شما آموزش می دهیم:

  • تعیین هدف

در مرحله اول بازاریابی محتوا باید هدف خود را از این کار مشخص کنید. برای مثال هدفتان فروش محصول یا خدمات است و یا می خواهید برندسازی کنید؟

  •  شناخت پرسونای مخاطب

در فرآیند بازاریابی محتوا باید پرسونای مخاطب خود را بشناسید و مطابق با آن شروع به تولید محتوای تصویری، متنی یا ویدئویی کنید. کاربران شما دانشجو هستند یا دانش آموزان؟ مخاطبانی که از سایت شما بازدید می کنند عمدتا در چه محدوده سنی قرار دارند؟ افراد تحصیل کرده از سایت شما دیدن می کنند یا سایر افراد؟ با جواب دادن به این سوالات مشابه، پرسونای مخاطب خود را شناسایی کنید و بر اساس آن بازاریابی محتوا را انجام دهید.

  •  تنظیم استراتژی

حالا که مخاطبان خود را شناخته اید و هدفتان نیز مشخص است، نوبت به آن رسیده است ک برای بازاریابی محتوای سایت خود، استراتژی بچینید. تنظیم استراتژی یعنی پیاده سازی یک برنامه ریزی مشخص برای اینکه از کجا می خواهید شروع کنید، ابزارهای در دسترس تان چیست، آیا نیاز به استخدام افراد دیگر دارید و… .

  • شروع فعالیت در فضای مجازی

برای کانتنت مارکتینگ نیاز به حضور در فضای مجازی هم می باشد که انتخاب شبکه مجازی بستگی به پرسونای مخاطبان شما دارد برای مثال اگر نسل جوان با سن زیر 35 سال کاربران شما  هستند، بهترین فضای مجازی اینستاگرام است.

  • تیم سازی 

تیم خودتان را تشکیل دهید و وظایف هر کدام از افراد داخل تیم را مشخص کنید. یک تیم کانتنت مارکتینگ معمولا از استراتژیست محتوا، مدیر محتوا، تیم نویسندگان، کپی رایتر، سرپرست شبکه‌ های اجتماعی، کارشناس سئو، طراح گرافیک، عکاس و تولیدکننده‌ ویدیو تشکیل شده است.

  •  تشکیل تقویم محتوایی

برای بازاریابی محتوا برنامه ریزی دقیق و منظم داشته باشید و بهتر است که یک تقویم محتوایی درست کنید. تقویم به شما کمک می کند که بدانید در هر روز قرار است چه مطالبی را منتشر کنید، کدام ویدئوها را انتشار دهید، در کدام شبکه مجازی فعالیت کنید و… .

  • انتشار محتوا

طبق تقویم محتوایی که تنظیم کرده اید، محتواهایی که شامل تصاویر، ویدئوها، متون و… هستند را در سایت و سایر کانال ها منتشر کنید.

  •  بررسی محتواها

بعد از انتشار محتوا زمان آنالیز آنهاست و بدون آنالیز نمی توانید متوجه شوید که کاربران را درگیر کرده است یا خیر و آیا توانسته اید به هدف خود برسید. طبق نتایج آنالیز شاید نیاز به بروزرسانی محتواها باشد مثل اضافه کردن یک اینفوگرافیک‌ یا یک ویدئو به محتوای متنی و… .

ابزارهای مورد نیاز برای بازاریابی محتوا

ابزارهای مورد نیاز برای بازاریابی محتوا

برای بازاریابی محتوایی نیاز است که ابزارهای آن را تهیه کنید که البته ابزارهای غیرقابل دسترسی نیستند.

  • سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا بر روی سایت شما نصب می شود و می توانید بدون نیاز به حضور برنامه نویس یا تیم فنی، مطالب را خودتان روی سایت بارگذاری کنید، عکس و ویدئو اشتراک گذاری کنید و… یکی از انواع سیستم های مدیریت محتوای محبوب، وردپرس است که کاربری ساده ای هم دارد. کاربری وردپرس به قدری ساده است که شما پس از راه اندازی سایت خود، نصب افزونه دکان و تنظیم کردن آن می توانید یک فروشگاه با چندین فروشنده ایجاد کنید.

  • نرم‌ افزارهای مدیریت پروژه

نرم‌ افزارهای مدیریت پروژه شما را در برنامه ریزی دقیق تر راهنمایی می کنند، با استفاده از این نرم افزار ها می توانید متوجه شوید که چه فعالیت هایی انجام داده اید و کدام کارها باقی مانده اند.

یکی از نرم‌ افزارهای مدیریت پروژه محبوب، ترلو (Trello) است که از نسخه تحت وب آن نیز می توانید استفاده کنید. در ترلو قادر هستید که ستون های مختلف بسازید، پروژه های خود را به ستون ها اضافه کنید و برای هم تیمی های خود نیز اشتراک گذاری نمایید.

  • ابزار تجزیه و تحلیل

از ابزارهای مورد نیاز بازاریابی محتوا، ابزار تجزیه و تحلیل می باشد که معروف ترین آنها، گوگل آنالیتیکس است. استفاده از گوگل آنالیتیکس نیاز به آموزش مقدماتی دارد و اطلاعات زیادی را به شما ارائه می کند از قبیل تعداد بازدید های یک محتوا، تعداد دانلودهای فایل، تعداد کلیک های کاربران بر روی لینکی که قرار داده اید و… .

  • نرم ‌افزارهای طراحی

برای طراحی و ویرایش تصاویر، ویدئوها، اینفوگرافیک‌ ها و… نیاز به نرم افزارهای گرافیکی و طراحی مثل فتوشاپ دارید که البته باید کار با این نرم افزارها را نیز بلد باشید یا اینکه افراد متخصص استخدام کنید.

انواع بازاریابی محتوا

انواع بازاریابی محتوا

احتمالا با شنیدن اسم بازاریابی محتوا، ذهنتان به سمت تولید محتوای متنی برود اما این مدل بازاریابی انواع مختلفی دارد که در این بخش می خواهیم توضیح دهیم :

  • وبلاگ ها

محبوب ترین نوع بازاریابی محتوا مخصوصا برای کسب و کارهای کوچک، وبلاگ نویسی است. ساخت وبلاگ می تواند حجم زیادی از ترافیک موتورهای جستجو را به سمت سایت شما هدایت کند. زمانی که کاربر یک کلمه کلیدی را سرچ می کند، معمولا بر روی لینک های اول ظاهر شده در نتایج کلیک می کند و شما با رسیدن به نتایج اول صفحه جستجو، می توانید از بودجه بازاریابی محدود خود به بهترین شکل استفاده کنید. اگر در وبلاگ خود فرمی ایجاد کردید که اطلاعات کاربران را دریافت کنید ساخت کپچا را برای این فرم فراموش نکنید چرا که در صورت عدم وجو کپچا ممکن است ربات های مختلفی در فرم شما پیام ثبت کنند که این موضوع باعث می شود شما اطلاعات مفید کاربران را از دست دهید.

  • فیلم ها

امروزه کاربران علاقه زیادی به محتوای ویدئویی پیدا کردند، اگر می خواهید در بازار رقابتی خود باقی بمانید باید با تولید محتواهای ویدئویی، کاربران هدف را جذب کرده و آنها را درگیر محتوای خود کنید.

فرقی نمی کند که حوزه فعالیت سایت شما چیست، ویدئو کمک می کند که مشتریان زمان بیشتری را در سایت شما صرف کنند و بیشتر با محصولات و خدمات شما آشنا شوند و در نتیجه شانس فروش افزایش می یابد.

  • اینفوگرافیک

اینفوگرافیک جنبه آموزشی دارد و سعی می کند با ارائه اطلاعات مفید و کاربر پسند، بخشی از بازاریابی محتوا سایت شما را پوشش دهد. محتوای بصری اینفوگرافیک به کاربران کمک می کند که از داده ها و ارقام اطلاعات بیشتری به دست آورند. به طور کلی می توانید برای توضیح یک موضوع پیچیده از اینفوگرافیک استفاده کنید.

  • کتاب های الکترونیکی

یک راه موثر برای بازاریابی محتوا، کتاب الکترونیکی است چرا که برای ارتباط بهتر با مصرف کنندگان بسیار کمک کننده است. ایجاد کتاب های الکترونیکی نیاز به سرمایه گذاری دارد و فرایند زمان بری هم دارد اما استفاده از این نوع بازاریابی محتوا باعث می شود که کاربران به برند تجاری شما اعتماد کنند.

  • تصاویر

بخش زیادی از بازاریابی محتوایی را ارتباطات غیرکلامی به خود اختصاص می دهد و این بدین معناست که تمام مواردی که به کاربران خود ارائه می کنید، خارج از کلمات اتفاق بیافتد. هنگامی که شما در سایت خود از تصاویر قوی استفاده می کنید، در واقع روی مخاطبان تان تاثیر می گذارید و حوزه بازاریابی محتوایی سایت خود را گسترش می دهید. تصاویر به خوبی می توانند توجه کاربران را به سایت جلب کنند پس از آنها غافل نشوید.

  • محتوای صوتی

محتوای صوتی یکی از انواع بازاریابی محتوایی است که نظر کاربران را جلب می کند. بسیاری از مخاطبان سایت شما زمان زیادی برای مطالعه یک متن طولانی یا دیدن یک ویدئو را ندارند، برای این دسته از مخاطبان و حتی برای کسانی که سواد خواندن نوشتن ندارند، می توان محتوای صوتی تهیه کرد.

مقرون‌ به‌ صرفه بودن بازاریابی محتوا در ایران

روش های بازاریابی مثل تبلیغات بیلبوری، تبلیغات تلویزیونی و… هزینه های سنگینی دارند. در این میان اگر بازاریابی محتوایی به درستی انجام شود، می تواند بسیار موثرتر از سایر روش های بازاریابی باشد و در عین حال هزینه های زیادی هم روی دست شما نگذارد. موضوع مقرون به صرفه بودن بازاریابی برای کسب و کار های کوچک پر اهمیت تر است، بازاریایی محتوایی به این کسب و کار ها کمک می کند که منابع مالی خود را بهینه مصرف کنند.

بازدهی بلند مدت بازاریابی محتوایی

بازدهی بلند مدت بازاریابی محتوایی

یک قانون بازاریابی محتوایی را همیشه یادتان باشد و آن بازدهی بلند مدت این روش بازاریابی است. بازاریابی محتوایی یک نوع سرمایه گذاری بلند مدت است که نیاز به صبوری شما دارد تا به نتیجه برسد. به همین دلیل نباید انتظار داشته باشید که با تعدادی محتوا و زمانی کوتاه، به بهترین نتیجه برسید.

به دست آوردن کاربران حقیقی با بازاریابی محتوا

برای بازاریابی محتوای سایت خود به دنبال افزایش بازدید با کاربران غیرواقعی و فیک نباشید. محتوایی که مخاطب واقعی از آن استفاده نکند، بدون ارزش است و هیچ تاثیر مثبتی در کسب و کار شما ندارد. در واقع هدف از بازاریابی محتوا این است که در نهایت منجر به فروش شود که مخاطب فیک امکان خرید ندارد.

سوالات متداول بازاریابی محتوا

  • بازاریابی محتوایی چیست و چه تفاوتی با تبلیغات دارد؟

بازاریابی محتوایی یک روش با هدف ارائه اطلاعات دقیق و مفید برای کاربران است که به صورت هوشمندانه می تواند برای کاربر اعتماد سازی کرده و او را تبدیل به مشتری کند. بنابراین بازاریابی محتوایی با تبلیغات کاملا متفاوت است و در آن هیچ تشویق و اجباری سمت کاربر جهت خرید وجود ندارد.

  • فواید بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوا می تواند به افزایش اعتماد کاربران به شما کمک کند، در برند سازی موثر است، در بهبود رتبه و سئو سایت تاثیرگذار است و سایر فواید که در مطلب توضیح داده ایم.

  • آیا بازاریابی محتوایی هزینه زیادی دارد؟

اصولا اجرای هر نوع بازاریابی هزینه بر است، در روش بازاریابی محتوایی شما نیاز به استخدام کارشناسان تولید محتوا، گرافیست، کارشناس سئو، کپی رایتر و… خواهید داشت اما در مجموع، هزینه بازاریابی محتوایی در مقایسه با سایر روش ها مثل بازاریابی تلویزیونی و رسانه ای، بسیار مناسب تر است.

سخن پایانی

در این مطلب از سایت ساز مانابوم تمام تلاشمان این بود که شما را با جنبه های بازاریابی محتوا آشنا کنیم و با ارائه توضیحات کامل، شما را برای شناخت انواع روش های بازاریابی محتوایی و نحوه اجرای آن راهنمایی کنیم. امیدواریم مطالب ارائه شده مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیرد.

0/5 (0 نظر)
این مطالب را از دست ندهید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها