گوگل آنالیتیکس

زمان مطالعه: 10 دقیقه

این را می­دانیم چیزی که اندازه‌گیری و کنترل نشود، هرگز بهبود پیدا نمی‌کند، گوگل آنالیتیکس نیز دقیقا همین کاربرد را دارد و برای بررسی دقیق سایت طراحی شده تا  براساس گزارشات و داده های آن سایت خود را بهینه نمایید.

Google Analytics یک ابزار تحلیلگر ساخته شده توسط شرکت گوگل است که در بین کاربران ایرانی به نام‌های گوگل آنالیز، گوگل آنالیتیک و گوگل آنالیتیکز نیز شناخته می‌شود.

گوگل آنالیتیکس ابزاری ضروری و در عین حال رایگان برای استفاده مدیران سایت ها، آنالیزور ها و… میباشد.

شما با هر عنوان شغلی سئوکار، دیجیتال مارکتر، وب مستر و… جهت ارتقا کیفیت خدماتی که ارائه می دهید، می­بایست نحوه کار با گوگل آنالیتیکس را یاد بگیرید. هیچ بهانه­ ای برای نرفتن به سمت گوگل آنالیتیکس وجود ندارد. مگر می­شود پزشک بدون  وسیله هایش، بیماران را معاینه نماید و یا اینکه تعمیرکار ماشین بدون آچار و لوازمش  به سراغ تعمیر ماشین برود.

با وجود تمام توضیحات به دلایل نامعلومی هنوز هم بسیاری از ‌سایت‌ها از این ابزار تحلیل‌گر استفاده نمی‌کنند. در این نوشتار ابتدا به این موضوع می­پردازیم که گوگل آنالیتیکس چیست، سپس دلایل اهمیت، مزایا و نحوه­ کار با ابزار را مورد بررسی قرار می­دهیم و در رابطه با داده های تحلیلی که در اختیار شما قرار می­دهد، صحبت ­کنیم.

اگر هیچ آگاهی از گوگل آنالیتیکس ندارید و از آن برای تحلیل ‌سایت خود استفاده نکرده‌اید یا در صورتی که آن را نصب کرده­ اید اما به سراغش نرفته‌اید، به هیچ عنوان این مقاله نوشته شده توسط مانابوم را از دست ندهید و از این فرصت بی­ نظیر برای بهبود سایت خود استفاده کنید.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

سرویس گوگل آنالیتیکس در سال 2005 راه اندازی شد و براساس آمار بدست آماده در سال 2021، Google Analytics کاربردی ترین سرویس تجزیه و تحلیل سایت محسوب می­شود.

Google Analytics اطلاعات جامعی در رابطه با ترافیک ورودی، رفتار کاربران در سایت، نرخ تبدیل و سایر گزارشات سودمند را در اختیار مدیران سایت ها‌ می­ گذارد. اطلاعاتی که نقش مهمی در روند بهبود ‌سایت ایفا می­کنند.

اطلاعات جزئی تر نظیر چگونگی ‌ورود کاربران، رفتار کاربران، نرخ تبدیل، زمان ماندن در هر صفحه، نوع دستگاه و هر اتفاقی که در سایت شما رخ می‌دهد را به­ صورت 24 ساعته بررسی می کند.

البته این‌ها فقط قسمتی از داده­ هایی است که این ابزار در اختیار شما می‌گذارد. نکته مثبت سرویس آنالیز گوگل این است که با بقیه سرویس­های Google نیز سازگاری دارد.

بنابراین تمام ابزارهای ساخته شده توسط  Google که بازدیدها و ترافیک در آنها مورد توجه قرار می­گیرند را با Google Analytics می­توان ترکیب نمود. برای مثال گوگل آنالیتیکس به ­راحتی با گوگل ادز، یوتیوب و تگ منیجر هماهنگ می­شود.

با آگاهی یافتن از رفتار کاربران در سایت، خود را در حوزه‌های مختلف تقویت نمایید.

کاربرد گوگل آنالیتیکس

با گوگل آنالیتیکس تبلیغات سایت خود را هدفمند کنید و دقیقا بدانید که سایت شما در چه مناطق جغرافیایی بازدید کننده بیشتری دارد.

برای تمام سایت های حرفه ای استفاده از Google Analytics امری ضروری و مهم است. چرا که منجر به صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها و زمان می شود. براساس گزارشات 59% از ۱۰،۰۰۰ سایت محبوب و معروف در دنیا از ابزار گوگل آنالیتیکس جهت تحلیل اطلاعات و ارائه راه حل های جدید برای بهبود کارایی سایت استفاده می­کنند.

اهمیت گوگل آنالیتیکس

امروزه اکثر مشاغل برای حفظ مشتریان فعلی و جذب مخاطبان جدید وارد فضای دیجیتال می­شوند که برای بررسی اقدامات خود نیاز به ابزارهایی دارند. اهمیتی ندارد که سایت شما چه محتوایی را ارائه می دهد، رفتار و تعامل کاربران مشخص می کند

آیا محتوای شما ارزشمند است؟

آیا محصولات و خدمات شما ارزش خریدن دارد یا خیر.

مزایای Google Analytics

بهینه سازی عملکرد سایت

مهم­ترین معیار سنجش نتایج کار در فضای آنلاین، تعداد بازدیدکنندگانی از سایت است که در راستای اهداف تجاری شما هستند.

بنابراین شما به داده هایی نیاز دارید که با استفاده از آنها در صفحات محبوب‌تر راه پیدا کنید و آزمایش و بررسی کنید که آیا افزودن محتوای مشابه احتمال دارد کاربران را حفظ نماید؟

مشخص کردن میزان اثربخشی استراتژی بازاریابی

اگر ‌سایت شما معمولا محتوای ثابتی را ارائه می دهد یا برعکس همواره در حال تولید محتوای جدید هستید، این ابزارهای تحلیلی کمک بسیار شایانی در این زمینه به شما می­کنند.

این داده ها به مشاغل کمک می­ کنند تا استراتژی دیجیتال خود را به بهترین صورت شکل دهند و در نهایت مشتریان بیشتری را به دست آورند. این داده ها شامل:

  • تعداد بازدیدکنندگان
  • میانگین زمانی که بازدیدکنندگان در هر صفحه صرف می­کنند.
  • وب سایت های ارجاع دهنده (لینک دهی ها)
  • علایق بازدیدکنندگان (کلمات کلیدی)
  • موقعیت جغرافیایی بازدیدکنندگان

محتوا توسط داده ها کنترل می شود

با کمک داده ها آگاه می شوید که کاربران چگونه از سایت شما بازدید می‌کنند. برای مثال ممکن است اکثر کاربران شما از طریق تلفن همراه وارد شوند، بنابراین همواره بخشی از بودجه طراحی سایت را برای بهینه سازی و استفاده از پالت های رنگی جذاب در سایت جهت تجربه کاربری بهتر تلفن همراه متمرکز می کنید یا با دانستن موقعیت جغرافیایی کاربر می توانید مشخص کنید که آیا با ارائه محتوای خود به زبان های دیگر به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا می کنید یا خیر.

در بخش محتوا، اگر از ویدیو استفاده می کنید، براساس داده ها متوجه می شوید که

ویدیوهای شما چه زمان هایی مشاهده می­شود؟

آیا تا پایان مشاهده می شود؟

چه نوع مشتریانی بیشتر آنها را تماشا می کنند؟

نحوه نصب گوگل آنالیتیکس بر روی سایت

نصب Google Analytics بسیار ساده‌ و راحت است و در عرض چند دقیقه فعال می شود. فقط کافیست کمی تمرکز داشته باشید تا تنظیمات را طبق اصول پیش ببرید. در ادامه چگونگی نصب و فعالسازی این ابزار را مورد بررسی قرار می دهیم.

برای نصب و فعالسازی گوگل آنالیتیکس بر روی سایت می­بایست:

  • وارد اکانت گوگل خود شوید.
  • VPN خود را متصل کنید (به دلیل تحریم های موجود برای IP ایران غیر قابل دسترس می باشد).
  • با انجام موارد مطرح شده در بالا به آدرس زیر مراجعه کنید: https://www.google.com/analytics

  • پس از ورود به صفحه گوگل آنالیتیکس، بر روی گزینه ­Sign in to Analytics کلیک کنید. در این بخش اگر از قبل وارد اکانت گوگل خود نشده ­اید، به صفحه ورود به اکانت جیمیل می­روید اما در غیر این صورت وارد صفحه اصلی گوگل آنالیتیکس خواهید شد.

ورود به اکانت جیمیل

  • پس از ورود به صفحه Sign in to continue to Google Analytics آدرس Gmail خود را وارد کرده و و بر روی گزینه­ Next کلیک نمایید.
  • حال وارد صفحه­­ گوگل آنالیتیکس شوید و بر روی گزینه START Measuring کلیک کنید تا وارد صفحه­ جدیدی شوید.

اطلاعاتی که می­بایست وارد نمایید به ترتیب:

Account Name: نام اکانت مدنظر خود را وارد کنید.

Account Name

Property name: نامی که برای سایت یا اپ خود می خواهید قرار دهید را وارد نمایید.

Property name

Reporting Time Zone: موقعیت زمانی را بر اساس موقعیت جغرافیایی خود مشخص کنید.

سپس بر روی NEXT کلیک نمایید.

  • در این صفحه میبایست

Industry category: موضوع سایت خود را تعیین کنید.

Business size: میزان گستردگی کار خود را مشخص نمایید.

?How do you intend to use Google Analytics with your business: چگونه از گوگل آنالیتیکس برای کسب و کار خود می خواهید استفاده نمایید را مشخص کنید.

و در آخر گزینه­ Create را کلیک نمایید.

  • قوانین گوگل آنالیتیکس برای شما به نمایش گذاشته می شود پس از مطالعه دقیق بر روی Accept کلیک کنید.

قوانین گوگل آنالیتیکس

  • اکنون وارد صفحه Google Analytics شده ­اید،

در این صفحه ابتدا می­بایست مشخص نمایید چه پلتفرمی را در نظر دارید؟

سایت، اپلیکیشن اندروید و یا اپلیکیشن IOS. ما در اینجا گزینه­ Website را انتخاب کرده­ ایم.

کانال جریان داده

Website URL: آدرس سایت خود را وارد نمایید.

Stream name: نام سایت خود را وارد نمایید.

Create stream in google analytics

و در آخر بر روی Create stream کلیک کنید.

اکنون یک کد اختصاصی به شما نشان داده می شود که باید این کد را در Head سایت خود قرار دهید. اگر سایت به صورت کامل بارگذاری نشود کد گوگل آنالیتیکس خوانده می شود. اگر از سیستم مدیریت محتوا جوملا یا وردپرس استفاده می کنید دو راه برای فعالسازی وجود دارد:

قرار دادن کد آنالیتیکس داخل سایت

  1. اولین روش در فایل قالب خود کد مدنظر را در تگ head اضافه کنید.

با قرار دادن کد در Head سایت می توانید از سرویس گوگل آنالیتیکس استفاده نمایید. برای اینکار از نویگیشن بالای صفحه بر روی Reporting کلیک نمایید.

  1. دومین روش که بسیار آسان و راحت­تر است استفاده از افزونه گوگل آنالیتیکس است که آن را دانلود کرده و بر روی وردپرس خود نصب و فعال می کنید سپس عمل سینک کردن آنالیتیکس با سایت خود را انجام دهید.

اکنون نمودار Session های سایت برای شما قابل مشاهده خواهد بود. به این نکته توجه کنید که در سایت های تازه ثبت شده در گوگل آنالیتیکس این نمودار ها مقادیر 0 را نشان می دهند و تقریبا 5 روز زمان لازم است که Google Analytics داده ها و اطلاعات سایت شما را به صورت تدریجی جمع آوری کرده و ارائه دهد.

لغت نامه گوگل آنالیتیکس

پس از اتمام مراحل نصب و فعالسازی، اکنون می­بایست نحوه­ استفاده از این ابزار را یاد بگیرید. پیش از ورود به جزئیات، ابتدا به کلمات و عبارات مهم در این ابزار نگاهی می­ اندازیم.

  • ابعاد: (Dimensions): براساس دایمنشن نوع جستجوگر، صفحه­ ورود و خروج کاربر، میزان زمان حضور کاربر در سایت نمونه داده هایی هستند که در این سرویس به شما ارائه می شود.
  • متریک‌ها(Metrics): متریک‌ها ویژگی های درونی یک دایمنشن هستند که به صورت مجموع یا نرخ اندازه‌گیری می شوند. به عنوان مثال تعداد بازدیدها از یک صفحه معین و یا میانگین زمانی که هر کاربر در سایت گذرانده است.
  • دوره‌ها (Sessions): مدت زمانی که کاربر حضور فعالی در ‌سایت و یا اپلیکیشن شما دارد. تمام اطلاعات در مورد تعاملات کاربر (تعداد صفحاتی بازدیدی، میزان خرید و…) حساب می‌شوند. اصولا هر سشن پس از 30 دقیقه فعالیت نداشتن کاربر با ‌سایت و یا اپلیکیشن بسته می‌شود و با بازگشت مجدد کاربر، دوره جدید باز می شود.
  • کاربران(Users): افرادی هستند که حداقل یک دوره در ‌سایت شما حضور داشتند و جزو کاربران شما محسوب می گردند.
  • بازدیدکنندگان(Visitors): افرادی که به ‌سایت شما سر زده‌اند. به دو دستۀ New Visitor و Returning Visitors تقسیم می‌شوند. بازدیدکنندگان تکراری، افرادی هستند که در گذشته یک دوره را در سایت شما گذرانده‌اند.
  • بازدید صفحات(Pageviews): دفعاتی است که یک صفحه مشاهده شده است. توجه کنید بازدیدهای مکرر توسط یک کاربر نیز در این مقدار حساب می‌گردد.
  • صفحات/دوره‌ها(Pages/Sessions): میانگین تعداد صفحاتی که در طی یک دوره دیده می‌شود.
  • میانگین زمان دوره (Avg Session Duration): مدت زمانی که دوره‌ استفادۀ کاربر طول کشیده است.
  • نرخ پرش (Bounce Rate): منظور از نرخ پرش، افرادی که تنها یک صفحه از سایت شما را دیده­اند و بدون هیچ تعاملی صفحه را بسته اند.

*هر چقدر که نرخ پرش ‌سایت شما کمتر باشد، ‌سایت شما در حفظ کاربر موفق تر‌ عمل کرده است.

  • دوره‌های جدید (New Sessions): تخمین تعداد بازدیدهایی که برای اولین بار توسط کاربران جدید صورت می‌گیرد.

*به این خاطر تخمینی است احتمال دارد کاربران تکراری با یک IP جدید به سایت شما وارد شود.

  • اهداف (Goals): در گوگل آنالیتیکس برای خودتان اهدافی مشخص کنید. به راحتی میزان پیشرفت و بهبود سایت خود را اندازه‌گیری کرده و مشاهده نمایید چند درصد از کاربران فرآیندی مشخص که برای شما دارای اهمیت است را در ‌سایت طی می‌نمایند.
  • تبدیل‌ها (Conversions): تبدیل‌ها هنگامی رخ می دهند که یک کاربر اهداف شما را عملی می‌کند و در نتیجه تبدیل به مشتری شما ‌شود. برای مثال زمانی که یک کاربر در سایت شما ثبت نام می‌نماید و یا یک خرید را نهایی می کند.
  • کمپین‌ها (Campaigns): کمپین‌ها به شما اجازه می‌دهند که بتوانید اطلاعات بیشتری را از کاربران خود کسب نمایید.
  • جذب (Acquisition): روشی که کاربران را بدست آورده‌اید. به طور مثال احتمال دارد نحوه جذب یک کاربر، موتور جستجوگر گوگل و یا تبلیغات کلیکی باشد.
  • رفتار (Behavior): اطلاعات رفتاری کاربران این امکان را به شما می دهد که محتوای خود را مطابق نیاز آنان مورد ویرایش قرار داده و بهینه نمایید.

آموزش کار با گوگل آنالیتیکس

صفحه Home

در بدو ورود به گوگل آنالیتیکس با صفحه Home روب­رو می‌شوید که اطلاعات کلی را دربر می­گیرد.

Customization (سفارشی‌سازی)

با استفاده از این بخش می­توانید تغییرات مدنظر خود را بر روی داشبورد اعمال کنید و گزارش‌های مختلف به وجود آورید.

Realtime (اطلاعات لحظه ای)

آمار دقیق بازدید کنندگانی که در همان لحظه در حال مشاهده صفحات سایت هستند را نشان می دهد.

Locations

موقعیت مکانی کاربران را با توجه IP آنها نمایش می‌دهد.

Traffic Sources

کاربران وارد شده به سایت از روش های مختلف نظیر (تبلیغات بنری و یا کلیکی، وارد کردن نام دامنه در آدرس‌بار، بک لینک‌ها و…) را نشان می‌دهد.

Content

در این بخش آمار صفحاتی که کاربران در حال حاضر در آنها حضور دارند را مشاهده نمایید.

Events

تعاملاتی که کاربر با یک صفحه برقرار کرده و قابل شناسایی هستند نظیر دانلود، اسکرول در صفحه، کلیک و… را نمایش می دهد.

صفحه  Audience

Overview

در حین کار با گوگل آنالیتیکس یک نمای کلی از تعداد مخاطبان، مخاطبان جدید، صفحات بازدید شده، میانگین حضور کاربران و.… مشاهده می‌شود.

Lifetime value

ارزش طول عمر کاربران در سایت است. با استفاده از اطلاعات این قسمت کیفیت ورودی کانال‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه نمایید.

User Explorer

براساس کوکی‌های مرورگر برای هریک از کاربران یک ID در نظر می گیرد که با کلیک بر روی هریک از ID ها جزئیات بیشتری از کاربران را مشاهده خواهید کرد.

Demographics

در این قسمت سن و جنسیت کاربرانی که از صفحات سایت بازدید نموده اند را ببینید.

Interests

این بخش میزان علاقه کاربران برای موضوعات مختلف سایت را به صورت درصد نمایش می دهد.

Geo

این قسمت اطلاعات جغرافیایی است یعنی مکان جغرافیایی و زبان مورد استفاده  کاربران است.

Engagement

مدت زمان حضور کاربران در سایت و میزان بازدیدهای آنان از صفحات مختلف را بررسی می کند.

Custom

در این قسمت‎ دسته بندی‌ها و مقایسه‌های بیشتری انجام دهید. برای مثال مقایسه مدت زمان سپری شده توسط کاربران موبایل را با افرادی که از طریق سیستم وارد سایت شما شدند.

Benchmarking

سایت خود را با سایت‌های مشابه دیگر از نظر حوزه کاری مقایسه نمایید. علاوه بر این با فیلتر کردن شهر و صنعت مورد نظر گزارشات متنوعی بدست بیاورید.

User Flow

نحوه تعاملات کاربران با سایت از لحظه ورود تا خروج را می توانید مشاهده کنید.

 صفحه Acquisition

این بخش نحوه جذب کاربران به سایت از طریق کانال‌‌های مختلف را نشان می‌دهد.

Overview

یک نمای کلی از میزان ترافیک دریافت شده را نشان می‌‌‌دهد که براساس آن می توانید متریک‌های مختلف را بررسی و مقایسه نمایید.

All Traffic

در این بخش نیز می‌توانید منابع مختلف را با جزئیات با یکدیگر مقایسه نمایید.

Social

با گزارشات این بخش میزان بازخورد در شبکه‌های مختلف را بررسی نموده و برای آنها تصمیمات درستی بگیرید.

Behavior Flow Site Content

با رفتن به صفحه All page تمامی صفحات بازدید شده به همراه جزئیات آن قابل مشاهده است.

Site Search

با بررسی این قسمت از جستجوی کاربران در سایت آگاهی پیدا کرده. مثلا با استفاده از اطلاعاتی که این بخش به ما می دهد می توانیم مطلبی و یا محصولی که توسط کاربران سرچ شده باشد ولی در سایت ما موجود نباشد را به سایت اضافه نماییم.

Experiments

در این بخش می‌توانید نتایج مواردی را که بر روی صفحات سایت خود پیاده سازی کرده ­اید را مشاهده کنید.

در این نوشتار به آموزش صفر تا صد گوگل آنالیتیکس پرداختیم. امیدواریم برایتان مفید واقع شده باشد.

طبق عادت در انتهای هر مقاله آموزشی، نکته ای مهم برای پیشرفت و توسعه سریعتر وب سایت گفته می شود. با استفاده از افزونه قدرتمند ووکامرس می توانید از امکاناتی نظیر خروجی گرفتن از محصولات، ارسال رایگان محصولات و ساخت کد تخفیف برای فروشگاه خود بهره مند شوید.

5/5 (2 نظر)
این مطالب را از دست ندهید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها