پیدا کردن رتبه سایت در گوگل

زمان مطالعه: 8 دقیقه

همه وبمستران و صاحبان سایت ها این نکته را می دانند که کسب جایگاه های برتر در نتایج گوگل، از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که زمان زیادی را صرف طراحی و ساخت یک سایت کرده اند و در راستای بهبود سئو سایت هزینه زیادی پرداخت نموده اند.

این نوشتار راهنمایی جامع برای افزایش رتبه سایت در گوگل است. چگونه در صفحه اول گوگل باشیم؟ اگر تاکنون برای افزایش رتبه سایتتان اقدامی نکرده اید، نگران نباشید فرصت های زیادی برای بهبود رتبه بندی وب سایت شما در گوگل وجود دارد.

تا پایان این مقاله همراه سایت ساز بوم بمانید.

رتبه سایت در گوگل

رتبه­‌بندی صفحات سایت در گوگل همان موقعیتی است که ­سایت شما پس از جستجوی عبارات کلیدی در سرپ گوگل نمایش داده می شود. قرار گرفتن در نتایج اول هدفی است که تمام سایت ها به دنبال آن هستند.

اوایل گوگل با استفاده از Toolbar صفحه Rank وب سایت ها را طبقه بندی میکرد و شما با استفاده از آن می توانستید رتبه سایت خود در گوگل را بررسی نمایید ولی در سال 2006 Toolbar توسط گوگل حذف شد. چرا که منجر به استفاده نادرست مدیران سایت ها (افزایش لینک سازی اسپم) شده بود. بنابراین گوگل آن را حذف نمود و به جای تمرکز بر روی لینک ها برای رتبه بندی سایت، کیفیت محتوا را ملاک اصلی خود قرار داد.

نحوه پیدا کردن رتبه سایت در گوگل

اکنون که متوجه شدیم رتبه سایت در گوگل چیست سوالی که مطرح می شود این است که چه روش هایی برای پیدا کردن رتبه وجود دارد؟

  • جستجوی کلمات کلیدی در گوگل

اولین راهی که می توانید از طریق آن رتبه خود در گوگل را پیدا نمایید جستجوی کلمات کلیدی است. برای مثال اگر کلمه کلیدی شما آموزش افزونه WPML است آن را در گوگل سرچ کرده و در نتایج به دنبال سایت خود باشید. این روش یک ایراد اساسی دارد، اینکه اگر سایت شما محتوا و صفحات زیادی داشته باشد، جستجوی همه موارد زمان زیادی را از شما می گیرد و به هیچ عنوان معقولانه نیست.

برای حل این مشکل می بایست از سرویس ها و ابزارهای آنالیز سئو سایت استفاده نمایید. ابزارهای زیادی برای آنالیز سایت وجود دارد که شما با استفاده از آنها می توانید اقدام به بررسی رتبه های خود کنید. از جمله این ابزار ها می توان به Maz، SEMRush، Google Search Console، Ahrefs و… اشاره نمود.

  • استفاده از گوگل سرچ کنسول

با استفاده از این ابزار تمام بخش های سایت خود را بررسی کنید و تغییراتی را که اعمال می کنید را مشاهده نمایید. با وارد نمودن لینک هر صفحه در Google Search Console  علاوه بر مشاهده رتبه صفحه برای کلمات کلیدی مختلف می توانید میزانی کلیک کاربران را نیز مشاهده نمایید.

  • تعیین رتبه با Check Page Rank

با استفاده از سایت chekpagerank تحلیل های انجام شده بر روی سایت خود نظیر سن دامنه، لینک های خارجی مورد استفاده، تعداد آدرس های URL ایندکس شده، اعتبار هر صفحه و… را مشاهده نمایید. نحوه استفاده از این سرویس بسیار آسان است؛ فقط نام دامنه را در کادر مخصوص صفحه وارد کنید و پس از چند ثانیه نتایج را مشاهده نمایید.

معیار تعیین رتبه سایت

وب سایت های زیادی برای امتیاز و رتبه دهی به سایت ها وجود دارند و براساس معیارهای خاص خود به طور مثال تعداد بازدیدکنندگان، تعداد صفحات سایت و… به آنها امتیاز می دهند.

اما نحوه کار گوگل با این وب سایت ها متفاوت است، امتیاز دهی گوگل براساس عوامل داخلی و خارجی می باشد. یکی از این عوامل، لینک دهی است یعنی لینک هایی که یک سایت دریافت کرده. هر چه این لینک ها معتبر تر باشند امکان قرار گرفتن در نتایج اول گوگل نیز راحت تر خواهد بود. البته برای پیدا کردن رتبه سایت در گوگل فاکتورهای بسیاری وجود دارد که عبارتند از:

  • تحلیل و ارزیابی مخاطبان و رقبا
  • بهینه سازی و سئو سایت
  • بررسی گزارشات

عوامل موثر جهت بهبود رتبه در گوگل

نحوه پیدا کردن رتبه سایت در گوگل

موتور های جستجوگر بخصوص گوگل از فاکتور ها و معیار های زیادی جهت رتبه بندی سایت ها استفاده می کنند. برخی از این معیار های رتبه بندی عبارتند از:

  • لینک­ های داخلی
  • استفاده از کلمات کلیدی در عناصر متنی (عناوین و توضیحات متا، متن اصلی و…)
  • بهینه بودن محتوا جهت رفع نیاز کاربران
  • ساختار URL
  • امنیت سایت
  • سرعت سایت
  • مدت زمان حضور کاربر (Time on site)
  • نرخ کلیک در صفحه نتایج جستجو (CTR)
  • ترافیک و به روز بودن صفحات
  • نرخ پرش (Bounce rate)
  • و…

راهکار هایی جهت کسب رتبه های برتر

کسب نتایج ایده آل اتفاقی نیست و همه افراد حتی برند ها و شرکت های معروف برای بالا بردن رتبه سایت در گوگل همواره با چالش هایی روبرو هستند. بنابراین انتظار وجود راهی ساده و آسان برای رسیدن به رتبه اول را نداشته باشید، اما کار غیر ممکنی نیست و استراتژی ­هایی برای رسیدن به این جایگاه وجود دارد. برخی از مهمترین استراتژی ­ها را در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم.

  • در حوزه تخصصی خود فعالیت کنید

به جای تلاش برای رقابت با شرکت ها و برند های مطرح، در بازارهای تخصصی‌تر فعالیت خود را شروع کنید. یک کسب­ و­ کار کوچک، لزومی ندارد که با برند های بزرگ رقابت نماید. البته الگوبرداری از بزرگان این حوزه بد نیست اما توجه داشته باشید که این کار منجر به از بین رفتن زمان و هزینه شما نشود.

  • انتخاب کلمات کلیدی واقع گرایانه

انتخاب کلمات کلیدی واقع گرایانه

انتخاب کلمه کلیدی مناسب، ارتباط مستقیمی با کسب رتبه‌ های بالاتر نتایج گوگل دارد. کلماتی که انتخاب می کنید می بایست واقع‌گرایانه باشند. انتخاب کلمات کلیدی عجیب و غیر معمول، احتمال دارد شما را به رتبه‌­ بالا برساند، اما این کار به بهبود سایت کمکی نخواهد کرد.

کسب رتبه های برتر با توجه به عبارات کلیدی که مردم به دنبال آنها هستند، باعث افزایش ترافیک و فروش وب سایت شما می شود. با استفاده از ابزار Keyword Planner کلمات کلیدی مرتبط را که تعداد جستجوی مناسب اما رقابت کمی دارند، پیدا نمایید. این کار باعث افزایش ترافیک و در نتیجه افزایش اعتبار نزد کاربران و گوگل می شود.

  • استفاده از کلمات کلیدی در بخش های مختلف

پس از انتخاب کلمات کلیدی، اکنون از این کلمات در قسمت های استراتژیک صفحه خود استفاده نمایید. توجه داشته باشید که نباید از کلمات کلیدی بیش از اندازه استفاده کنید (keyword stuffing) کلمات کلیدی را با روش­های مختلف و براساس فاکتورهای گوگل در محتوا استفاده نمایید.

در موارد ذکر شده می توانید از کلمه کلیدی خود استفاده کنید:

  • به صورت پراکنده در تمام بخش های محتوا
  • آدرس صفحه (URL)
  • عنوان (Title)
  • سرتیترها (Heading)

گوگل و کاربران از محتوای جامعی که کلمات ­کلیدی را به خوبی پوشش بدهد، استقبال می­‌کنند.

  • به روز کردن محتوای سایت

محتوای جدید باعث به وجود آمدن کلمات کلیدی بیشتر و در نتیجه فرصت بیشتر برای قرار گرفتن در لیست نتایج برتر گوگل می شود، با داشتن محتوای بیشتر لینکهای بیشتری خواهید گرفت. داشتن محتوای باکیفیت و زیاد، برای ماندگاری طولانی کاربران در سایت شما راهکاری بی نظیر است.

بنابراین بدیهی است که امروزه بیش از 90% مشاغل از بازاریابی محتوایی استفاده می ‌نمایند. این محتوا ها شامل وبلاگ، وبینار، اینفوگرافیک­، تصاویر، ویدیو و… است که جذب بیشتر مشتریان را به دنبال می آورد. برای رسیدن به هدف نهایی می بایست  همواره محتوای جدید به سایت خود اضافه نمایید. محتوایی که نیاز و مسائل کاربران را برطرف نماید. برای مثال ابهامات مرتبط با زمینه کاریتان را پیدا کرده و پاسخ­های آن را به صورت کاملا واضح و شفاف در سایت بارگذاری نمایید.

  • تبلیغات کلیکی (PPC)

یکی دیگر از موارد اثر گذار که منجر به آشنایی کاربران بیشتری با کسب و کار شما می شود، تبلیغات کلیکی است. در این روش، تبلیغات در مدت زمان مشخصی در سایت های پر بازدید به نمایش گذاشته می شوند و تبلیغ دهنده هم به صورت کلی و یا هم براساس هر کلیک واقعی بر روی تبلیغات خود در سایت ها هزینه پرداخت می کند. این تبلیغات را می توانید بر اساس جامعه هدف خود تعیین کنید.

  • لینک سازی

فاکتور موثر دیگر در بهینه سازی سایت، بک لینک‌ است. در واقع بر اساس نتایج بدست آمده در سال 2022 لینک­های ورودی به سایت (بک لینک) از عناصر مهم در بالا بردن رتبه سایت در گوگل هستند. چرا که بک لینک‌ نشان دهنده ارزش و اعتبار محتوای شما است به همین خاطر سایر سایت ها، به سایت شما لینک داده اند.

  • بهبود تجربه کاربری

بهبود تجربه کاربری

چهار موردی که به صورت مستقیم در تجربه کاربری سایت شما موثر هستند عبارت اند از: بازدید ­سایت، زمان حضور کاربر در سایت، صفحات مشاهده شده در هر بازدید و نرخ پرش.

به صورت خلاصه اگر کاربر مدت زمان طولانی در سایت شما حضور داشته باشد، صفحات مختلفی را مشاهده نماید یا مشغول چت آنلاین باشد (آموزش افزونه رایچت) و اطلاعات ارزشمندی را بدست آورد، باعث بهبود رتبه سایت شما می­‌شود.

در ادامه به برخی از موارد موثر در بهبود تجربه کاربری نگاهی می اندازیم:

  • بهینه سازی تصاویر

افزایش سرعت سایت و تسهیل در تشخیص گوگل، بسیار اهمیت دارد. اطمینان یابید تمام تصاویر ­سایت حجمشان کم شده باشد.

  • استفاده از تگ­های H1 و H2 در هدر

هدر علاوه بر اینکه مطالب شما را برای کاربر و گوگل قابل فهم‌­ می ­‌کند، با رتبه‌­ سایت شما نیز ارتباط دارد. تگ­ هدر گزینه مناسبی نیز برای نشان دادن ساختار محتوا و تاکید بر نکات کلیدی است.

  • بهینه‌­سازی جستجوی محلی

گاها کاربران به دنبال نتایجی هستند که متناسب با موقعیت مکانی آنها باشد. برای افزایش تعامل ­سایت خود در Google My Business یک حساب ایجاد کنید و صفحه خود را براساس موقعیت آن بهینه‌­سازی نمایید.

  • بهبود (Largest Contentful Paint) LCP

Core web vitals فاکتورهایی را شامل می شود که به صورت مستقیم با تجربه کاربر ارتباط دارند و نقش بسیار مهمی در رتبه بندی سایت ایفا می کنند.

یکی از این فاکتورها، LCP (زمان بارگذاری بزرگترین المان تصویری سایت را اندازه گیری می‌کند) و تا زمانی که محتوای LCP به صورت کامل بارگذاری نشود، می توان گفت تقریبا چیزی در صفحه نخواهید دید. از نظر گوگل مقدار مناسب LCP سایت حداکثر 5/2 ثانیه است و در صورت بیشتر بودن زمان بارگذاری باید بهینه سازی کرد. برای آگاهی از LCP می توان از ابزار های رایگانی نظیر Lighthouse، PageSpeed Insights و Chrome DevTools استفاده کرد.

  • توجه به جستجوی صوتی

امروزه جستجوی صوتی در زندگی افراد زیادی جایگاه خاصی پیدا کرده است. قطعا  شما هم تاکنون حداقل یکبار از Siri ، Amazon Echo، Alexa و… استفاده کرده اید.

  • مرتب کردن نقشه سایت

از موارد اولیه که گوگل در زمان رتبه بندی سایت ها آن را بررسی می کند، فایل نقشه سایت است. شما میبایست فایل نقشه سایت را مثل هسته وردپرس (اهمیت بروزرسانی وردپرس) مرتب به روز رسانی نمایید. البته برای اینکار افزونه هایی هستند. نقشه سایت تغییرات را به گوگل اطلاع می دهد تا آگاهی داشته باشد چه زمانی صفحات و به روزرسانی ها را مرتب کند.

  • برطرف نمودن لینک های شکسته

برطرف نمودن لینک های شکسته

لینک شکسته چیست؟ لینک هایی که پس از کلیک بر روی آنها خطای 404 را مشاهده می کنید. این لینک ها ارزش سایت شما را از نظر گوگل پایین می‌آورند و در طولانی مدت تاثیرات منفی بر روی سئوی سایت شما می گذارند. شما با استفاده از ابزار Screaming Frog می توانید لینک های شکسته را پیدا کرده و اقدامات لازم جهت رفع آنها را انجام دهید.

در نهایت

کسب رتبه ایده آل نیازمند یک استراتژی طولانی مدت است و به خیلی از موارد ارتباط پیدا می کند، به این معنا که اگر دامنه فعلی شما از قدرت پایینی برخوردار باشد، احتمالا ممکن است حداقل 6 ماه این روند طول بکشد اما با توجه به استراتژی های گفته شده، قطعا می توانید پیدا کردن رتبه سایت در گوگل را تسریع نمایید.

0/5 (0 نظر)
این مطالب را از دست ندهید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها